دماي هوا رو به كاهش گذاشته و شبهاي تيره و طولاني هم گاها حوصله را سر ميبرند! بنابراين حالا زماني مناسب براي فكر كردن دربارهي اجاره ماشين پورشه ۹۱۱ روباز، ديفرانسيل عقب و حدود ۲۱۰ هزار پوندي ميباشد!
اما اين يك ۹۱۱ عادي نيست. در واقع حتي به جديدترين نسل اين خودرو هم تعلق ندارد. اين ۹۱۱ اسپيدستر است كه بر پايه نسل پيشين ۹۹۱ شكل گرفته و در تعدادي محدود بهمنظور گرامي داشت هفتادمين سالگرد تأسيس كمپاني روي خط توليد ميرود.
البته حتي اگر بخواهيد هم نخواهيد توانست مالك اين خودرو شويد. در كل جهان تنها ۱۹۴۸ دستگاه ۹۱۱ اسپيدستر ارائه ميشود و اگر بخواهيد به هر طريق ممكن پشت فرمان يكي از اينها بنشينيد بايد منتظر فروش خودرو با بهاي نجومي در بازار باشيد. براي مثال يك دستگاه ۹۱۱ اسپيدستر با قيمت ۱ ميليون پوند عرضه شده است.
و چرا نبايد اين خودرو را خواست؟ ۹۱۱ اسپيدستر شايد يكي از زيباترين ۹۱۱ هاي تاريخ باشد. برآمدگيهاي پشت كابين با شيشهي جلوي خميدهتر تركيب شده و شكلي جذاب و متمايز را به وجود آورده است. البته همين تغييرات به ظاهر كوچك هم هزينههاي مهندسي بسيار زيادي را در پي داشتهاند.
سقف نيز خاص اين خودرو بوده هرچند بايد بهصورت دستي آن را باز و بسته كرد. يك دكمه كوچك روي كنسول مركزي قفل سقف را باز كرده و پس از آن بايد از خودرو پياده شده و بخش عقب بزرگ و فيبر كربني را برداشته و سقف پارچهاي را داخل فضاي مدنظر قرار دهيد. شما همچنين نيازمند اطمينان از عدم بارش باران خواهيد بود چراكه نصب دوباره سقف فرايند چندان راحتي نخواهد بود.
اين خودرو زير پوست خود يك فرانكشتاين تمامعيار است. شاسي و نماي جلو از مدل ۹۱۱ GT3 گرفته شده و كاپوت و بال هاي جلو به مدل ۹۱۱ R تعلق دارند. نماي عقب نيز از خودروي GT3 تورينگ گرفته شده است. اين خودرو همچنين از برخي پانلهاي فيبر كربني براي كاهش وزن سود برده است. در واقع بخش عقب خودرو بزرگترين تكهي فيبر كربني بكار رفته در كل محصولات گروه فولكسواگن ميباشد.
اجاره خودرو
در پشت اكسل عقب پيشرانهي ۶ سيلندر ۴ ليتري تنفس طبيعي متعلق به GT3 قرار گرفته اما اين نيروگاه در اسپيدستر ۱۰ اسب بخار قدرت بيشتري داشته است؛ بنابراين قدرت و گشتاور اين خودرو به ترتيب برابر با ۵۰۳ اسب بخار و ۴۷۰ نيوتون متر ميباشد.
وقتي وارد كابين شويد تمركز اصلي خودرو روي رانندگي را سريعاً حس خواهيد كرد. يك فرمان چرمي جذاب و اهرم تعويض دنده كوتاه وجود دارد كه از تونل گيربكس بيرون آمده و هيجان را به راننده ميبخشد. حتي آپشن حذف سيستم تهويه مطبوع و سيستم اطلاعات سرگرمي نيز وجود دارد كه در اين صورت تمام تمركز راننده روي رانندگي خواهد بود.
فرايند استارت و از خواب بيدار كردن اسپيدستر هم سنتي است. كليد را درون داشبورد گذاشته، كلاچ را گرفته، كليد را چرخانده و به صداي جذاب پيشرانه ۶ سيلندر گوش ميدهيم. عليرغم اينكه ريشهي اين خودرو به مدل GT بازميگردد اما در سرعتهاي پايين سواري خوبي داشته و اذيت كننده نيست. كلاچ هم سبك بوده و گيربكس نيز تعويضهاي كوتاه و دقيقي دارد. كيفيت سواري نيز پذيرفتني ميباشد.
وقتي سرعت بگيريد اسپيدستر بهتر خواهد شد و هر پيچي زير چرخ هاي خودرو قرار خواهد گرفت. پيشرانهي ۴ ليتري خودرو يك ستاره بي چون و چرا بوده و صداي جذاب آن با قدرت زياد آميخته شده است. اين نيروگاه آهنين تا عدد جذاب ۹ هزار دور گرفته و قطعاً ارزش دارد كه هميشه در بالاترين دور پيشرانه دنده را عوض كنيد. هرچند مغز به شما خواهد گرفت دنده را در دور حدود ۳ هزار تعويض نماييد.
گيربكس ۶ سرعته دستي نيز به اندازه پيشرانه لذتبخش بوده و تعويضهاي تيزي دارد. حتي عملكرد هماهنگي با دور پيشرانه نيز وجود دارد كه به معكوسهاي بسيار نرم كمك ميكند. اين سيستم بسيار خوب كار ميكند و هرگز تأثير منفي روي تجربه رانندگي ندارد.
موضوع ديگري كه متوجه خواهيد شد ميزان بالانس خودرو و احساس پايداري و اعتمادبهنفس آن است. فرمان كاملاً تيز بوده و شاسي نيز فوقالعاده پاسخگوست و دقيقاً از آنچه زير خودرو ميگذرد باخبر خواهيد بود. حتي در جادههاي ناهموار بريتانيا نيز بخش جلويي اسپيدستر عملكرد خوبي دارد. البته بايد در زمان بازي كردن با پدال گاز دقت كافي را داشته باشيد چراكه اين خودرو با هيچكسي شوخي ندارد.
۹۱۱ اسپيدستر در واقع يك ۹۱۱ قديمي و گرانقيمت است كه نميتوانيد آن را بخريد. اسپيدستر ميتواند خودرويي بيربط جلوه كند اما اينجاست كه موضوع اصلي را گم ميكنيد. اسپيدستر يك پورشه در بهترين حالت خود است. خودروي پرفورمنس زيبا، اعتيادآور و استثنايي…
مشخصات پورشه ۹۱۱ اسپيدستر براي اجاره ماشين
قيمت: ۲۱۱۵۵۹ پوند
پيشرانه: ۶ سيلندر ۴ ليتري بنزيني
قدرت/گشتاور: ۵۰۳ اسب بخار/۴۷۰ نيوتون متر
گيربكس: ۶ سرعته دستي، ديفرانسيل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ كيلومتر در ساعت: ۴ ثانيه
حداكثر سرعت: ۳۰۹ كيلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۱۳٫۷ ليتر در هر صد كيلومتر