نحوه كوك پيانو ديجيتال

۲۵ بازديد

براي كوك پيانو الكتريكي كه مجهز به نرم افزار مخصوص كوك كردن باشد
ميتوان تنش هر كدام از دوازده كليدِ هنگام را تا ۶۴ سنت بالا برد ويا كاهش داد.

اين كار بوسيله گذاشتن اعدادي از ۶۴- تا ۶۴+ در محل مخصوصي براي هر كليد انجام ميشود.
اگر كليدي داراي عدد صفر باشد تنش آن با تنش ِ همان كليد در گام معتدل يكي است.
بعد از تنظيم كردن يك هنگام، كليد هاي ديگر پيانو خود بخود تنظيم ميشوند.
اين دوازده عددِ تنظيم كه باسم آفسِت شناخته شده اند در حقيقت معرف كوك يك دستگاه مشخص در يك كليد معين ( كليد تونيك يا نت اول گام دياتونيك) است.

بنا بر اين براي هر دستگاه ميتوان دوازده گام دياتونيك نوشت كه فواصل صوتي هر يك با فواصل صوتي ِ يازده گام ديگريكسان است.
دسترسي به اين دوازده گام براي هر دستگاه، همنوازي را بآساني ِ موسيقي اروپايي ميكند، اگر چه در گام هاي سنتي اثري از اعتدال نيست.
همچنين با همين نرم افزار ميتوان آفست هاي ِ هريك از گام هارا بآساني به بايگاني سپرد و در صورت لزوم هريك راكه مورد نياز باشد درظرف چند ثانيه روي پيانو سوار كرد.
با توجه باينكه پيانوي الكترونيكي ميتواند صداي چندين صد ساز مختلف را ارائه بدهد، اين ساز ميتواند وسيله اي آسان براي گشايش تنوع و ايجاد چند صدايي در موسيقي ما بشود.

آموزشگاه موسيقي

نرم افزار ِ “پرده” كه بوسيله آقاي دكتر علي رضايي ابداع و در جايگاه اينترنِتي بنام ايرانيان مقيم آيوا جا داده شده است گنجينه اي وسيع و در ضمن ساده در دسترسي ما قرار داده كه با آن ميتوانيم گام هاي ايراني را، كه قرن ها در اين مرز و بوم رايج بوده و هست، زير ذره بين فيزيكي و علمي قرار بدهيم.
با اين نرم افزار مي توان كليه دستگاه ها، نغمه ها وگوشه ها را، كه در تمام ايران و يا در بخشي از آن رايجند، تحت مطالعه دقيق و سنجش با يكديگر قرار داد و با انتخاب يك دستگاه و يك كليد تونيك ميتوانيم هر دوازده آفسِت و هر هفت فاصله دياتونيك را بدست آوريم.

مضافا ً بر اينكه ميتوان هر يك از آفست ها را بميل خود تغيير داده و اثر آنرا در گام دياتونيك مشاهده كرد ويا به پيروي نوازندگان پيانوي معمولي از گام معتدل شروع كرده و بميل خود گام جديدي بسازيم.
بهر صورت اگربما عنايت كرده و از كشفيات خود در اين موضوع مارا مستحضر كنيد باعث سرفرازي اينجانب و آقاي دكتر رضايي خواهد بود.
مجموعه سي پنج گام ِ دياتونيكي كه بهمراهِ نرم افزار “پرده ” ارايه ميشود گام هايي هستند كه با همنوازي، با اركسترهاي سنتي ِ شناخته شده ايراني و بعضي از خوانندگاني كه سابقه درازي دراجراي آواز دارند بدست آمده است.
با وجود تفاوت محسوسي كه در بعضي از موزيك هاي محلي وجود دارد، بواسطه نداشتن آشنايي با آنها، سعي در جدا كردن آنها از بقيه نشده است – با اذعان بر اينكه ريشه و منشأ اكثر گوشه هاي سنتي بظن قوي همين آواز هاي محلي هستند.

آموزشگاه ساز پيانو

چنانكه تلويحا ً در بالا اشاره شدهمنوازي با ساخته هاي استادان موسيقي، ويا بزعمي ديگرفراگرفتن سينه به سينه، كليد راهبرديست براي آشنا شدن بدستگاه ها و نغماتي كه پايه و اساس موسيقي مارا تشكيل ميدهند –
ولي همصدا كردن پيانوي الكترونيكي با سازهاي سنتي ايران كار دشواريست
چونكه ساز هاي ما بر مبناي استاندارد هاي معمول ( لا مساوي ۴۴٠ هرتز ) كوك نميشوند.
اگرچه در پيانوي الكترو نيكي نرم افزاري وجود دارد بنام ميكرو تونينگ كه تنش همه كليد هاي پيانو را باندازه مشخص بالا برده و يا كاهش ميدهد
ولي متاسفانه اين نرم افزار فقط در گام معتدل كاربرد دارد.
تنها راه گذشت از اين معضل استفاده كردن از اهرم تغيير صوت است كه وسيله ايست براي بالا بردن و يا كاهش تنش صوتي و معمولا ً فقط در حين نواختن پيانو از آن استفاده ميشود.
با برداشتن فنري كه خود بخود آنرا در وسط نگاه ميدارد ميتوان اهرم را براي اضافه يا كاهش كردن تنش تا ١٢٠٠ سنت بكار برد و از آن براي هم كوك پيانو الكتريكي جهت همنوازي استفاده كرد.

پیانو دیجیتال یک گزینه عالی برای مبتدیان است که می‌خواهند بازی پیانو را آغاز کنند. پیانو دیجیتال برای مبتدی ها، در مقایسه با پیانوهای سنتی، دارای ویژگی‌هایی هستند که برای یادگیری ابتدایی بسیار مفید هستند. اولین ویژگی آنها کوچک بودن اندازه و وزن آنهاست که حمل و نقل آسان را برای شما فراهم می‌کند. همچنین، پیانوهای دیجیتال معمولاً قابلیت تنظیم وضوح و قدرت صدای آنها را دارند که این امر به شما اجازه می‌دهد تا برای یادگیری خود، به صورت متناسب با محیط و شرایط مختلف، صدای مناسبی را انتخاب کنید.

 

علاوه بر این، پیانوهای دیجیتال به شما امکاناتی همچون امکانات ضبط صدا، پخش موسیقی، و حتی آموزش‌های تعاملی را ارائه می‌دهند که برای مبتدیان بسیار مفید هستند. برنامه‌های آموزشی که برخی از این پیانوها دارند، به شما کمک می‌کنند تا با مفاهیم اساسی موسیقی آشنا شوید و مهارت‌های لازم برای اجرای قطعات ساده را کسب کنید. به علاوه، این پیانوها معمولاً ارزان‌تر از پیانوهای سنتی هستند، بنابراین می‌توانند گزینه مناسبی برای آغاز یادگیری باشند، مخصوصاً برای کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند که آیا می‌خواهند به جدیت در موسیقی بپردازند یا خیر.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.