نقش يادگيري موسيقي بر احساسات

۱۶ بازديد

افلاطون در دو هزار سال پيش اظهار مي‌دارد كه:
“موسيقي براي ادامه‌ي حيات بشر ضروري است و قوه ي تدقيق، هوش، حس مشاهده، استنباط و عواطف روحي بشر را مي‌افزايد.
شما ثقيل‌ترين روح را در اختيار من بگذاريد، من قادرم به نيروي موسيقي ثقل و كدورت عارضي را از روان او زدوده، مردمي هوشمند و سلحشور به شما تحويل دهم.”
از آن زمان تا امروز همگام با پيشرفت هاي علمي و فرهنگي بشر موسيقي و موسيقي شناسي نيز جنبه هاي علمي تر به خود گرفته.
تا جايي كه امروزه شاهد وجود مراكز موسيقي درماني متعددي در كشورهاي مختلف جهان،آموزش موسيقي به كودكان مدرسه اي در اكثر كشورهاي پيشرفته ،ايجاد متد هاي مختلف آموزش موسيقي به كودكان و…هستيم.
در اين مقاله كه در وبلاگ آموزشگاه موسيقي شرق تهران (سپهرپارسي) منتشر شده است اما مختصراً به بررسي نقش يادگيري موسيقي بر احساسات افراد مي‌پردازيم.

انسان از بدو خلقت براي سازگاري با محيط نيازهاي متعددي داشته كه هنر يكي از راه‌هاي سازگاري بشر و در خدمت زيبا طلبي، آرامش و نشاط زندگي اوست و موسيقي شكلي از هنر است كه احساس عاطفه، نشاط و شناخت انسان را بدون نياز به زبان منتقل مي‌كند.
بشر اوليه به كمك حنجره و ابزارآلات ابتدايي از سنگ و چوب، موسيقي اوليه را توليد كرده است.
نقاشي روي ديوارها از دوران باستان نشان مي‌دهد كه موسيقي پيشينه طولاني داشته و با آفرينش بشري همراه بوده است.
از اين‌رو در بيشتر قبايل ابتدايي مراسم و آيين‌هاي مختلف همراه موسيقي به‌عنوان وسيله‌اي براي ابراز همبستگي جمعي و از بين بردن ترس‌ها، غم‌ها و ايجاد آرامش و شادي در بين افراد قبيله برگزار مي‌شده است.
موسيقي زبان آرزوها، انتظارها و عواطف بشري است و هر قوم و ملتي بر حسب ويژگي‌هاي عاطفي و فرهنگي خود موسيقي خاص دارد.
با درك موسيقي بروز عواطف زيبا، همدردي و تفاهم بيشتر خواهد شد.
موسيقي، غم، شادي، ترس، دلهره و ديگر احوال آدمي را به گوياترين و قابل درك‌ترين زبان بيان مي‌كند.

بررسي نقش يادگيري موسيقي بر احساسات در كلاس آموزش پيانو

توسعه و نظم فكري و درك جهان اطراف

نظم و ساختار موجود در موسيقي خصوصاً در ريتم آن مي تواند در تشكل درك شخصي از جهان كمك كند.
“براي كودكان و سالمنداني كه دنياي ذهني پراكنده‌اي دارند نظم موسيقي تجربه‌ي سازمان يافته‌ي مطلوبي است كه مي‌تواند آن ها را از آشفتگي احساسي دور كند تا توانايي پيش‌بيني كردن فعاليت و ارتباط با موسيقي را بدست آوردند.

2-ايجاد جرأت و جسارت

آوازها و ديگر فعاليت‌هاي موسيقي درماني مي‌تواند به طور مؤثري اضطراب قبل از عمل جراحي كودكان را كاهش دهد.
بوسيله‌ي فعاليت‌هاي موزيكي مي‌توان با ايجاد محيط‌هاي جبراني بوسيله‌ي صدا، ريتم و تداعي آوازهاي آشنا اضطراب را كاهش داد و احساس امنيت و سلامتي را تقويت كرد.

3-تشديد استعدادات روحاني

در ميان هنرها موسيقي در تحريك و تحرك حواس و عواطف آدمي و تغيير حالات روحي و اجتماعي صريح‌تر عمل مي‌كند .
زيرا دريافت گوش به قلب و ضمير باطن بسيار نزديك‌تر است و ارتعاشات صوتي تأثير عميقي بر واسطه‌هاي شيميايي مغز و تحريك صور خيالي و احساسي دارد.
با درك موسيقي عواطف زيبا، همدردي و تفاهم بيشتر قلبي ميسر خواهد شد.
عواطف رقيق موسيقي شرق، وجدان انساني را وسيع، قوي و ميل به همدردي را بيشتر و همبستگي روحي را آسان‌تر مي‌سازد.
تم‌هاي ملايم اين موسيقي روحيه را مهربان و آرام ساخته و از خشونت و بي‌اعتنايي مي‌كاهد.

بخوانيد مقاله فوايد موسيقي درماني

4-بيان عواطف و احساسات

آوازها، فعاليت‌هاي سازي و حركت با موسيقي مي تواند ابزار مهمي در يادگيري هويت و بيان احساسات و عواطف مناسب و درست باشد.
آهنگ ساختن چه به صورت آواز خواندن و چه نوشتن آهنگ يا نواختن ساز مي‌تواند وسايل مهمي براي ابراز احساسات باشد.

5- اعتماد به نفس

يادگيري موسيقي مي تواند ابزار خود بياني را فراهم كند و احساسخود ارزشمندي را تقويت كند.
موسيقي به عنوان وسيله‌ي ارتباط كلامي و غير كلامي مي تواند عامل ابراز عواطف، نگرش‌ها و احساسات باشد.
فعاليت‌هاي موسيقي قابليت انطباق پذيري دارد و موفقيت در سطوح مختلف را ممكن مي‌سازد.
كسب موفقيت و شايستگي در فعاليت‌هاي موسيقي مي‌تواند احساس ارزش شخصي را تقويت كند.
خصوصأ موسيقي چيزي است كه هميشه از طرف جامعه به آن ارزش داده مي شود.
شركت در درس‌هاي خصوصي موسيقي در آموزشگاه موسيقي يا حتي شركت در دوره هاي آموزش موسيقي مجازي ، ريتم و گروه‌هاي كر و كنسرت‌ها و شوهاي مختلف مي‌تواند ارزش احساس شخصي را ايجاد و تقويت كند.

به علاوه خواندن، فعاليت‌هاي سازي و گروه‌هاي پوياي كلامي مي‌تواند به كودكان و بزرگسالاني كه از نظر عاطفي آسيب ديده‌اند در زمينه‌هاي زير كمك كند:

1-دستيابي به خود شناسي بيشتر فردي و گروهي

2-بهبود قابليت‌هاي ارتباطي

3-تجربه و بروز مناسب هيجان

4-افزايش همكاري با ديگران

6-برقراري ارتباطات اجتماعي

موسيقي در جايي كه كلمات به تنهايي ناتوان هستند در ايجاد ارتباط كمك مي‌كند.
موسيقي مي‌تواند واسطه‌ي با ارزشي براي دوباره سازي ارتباط با واقعيت براي افرادي كه از واقعيت و اجتماع كناره‌گيري كرده اند باشد.
اشخاص براي آن كه بتوانند در جامعه عمل كنند بايد بتوانند به طور موفق و مناسب با اطراف خود ارتباط بر قرار كنند.
فعاليت‌هاي موزيكي در برگيرنده‌ي دو نفر يا بيشتر است.
اشخاص بدون احساس ناامني ياد مي‌گيرند كه چگونه با يكديگر ارتباط برقرار كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.