اصطلاحات رايج در گيتار فلامنكو

۹ بازديد

اگر قصد آموزش گيتار فلامنكو را داريد حتما بايد با اصطلاحاتي كه استاد ضمن آموزش به شما ميگويد آشنايي داشته باشيد.
لذا در اين مقاله به تعدادي از اصطلاحات رايج در گيتار فلامنكو اشاره خواهيم كرد.

اصطلاحات رايج آموزش گيتار فلامنكو

Apagado

به معناي خاموش يا ساكت مي باشد.
تكنيكي است كه هر گاه نوازنده گيتار فلامنكو بخواهد صداي آكوردي را به طور ناگهاني خفه كند از اين تكنيك استفاده مي كند.
كه از دست راست و هم از دست چپ مي توان استفاده كرد.
اين اجرا با استفاده از دست راست به اين صورت است كه مچ دست به مهارتي خاص به طرف داخل ،‌به سمت صفحه جلوي گيتار حركت مي كند و باعث قطع صدا مي گردد.
اجراي آپاگادو با استفاده از دست چپ به اين صورت است كه انگشت چهارم در خطي مستقيم در عرض و عمود بر سيمها فرود مي آيد تا صداي آكورد را خفه كند.

Apagar

به معناي خفه كردن مي باشد.

Apoyando

به معني تكيه مي باشد.
تكنيك دست راست كه براي اجراي ضربه، انگشت به سيم بعدي تكيه مي كند و صداي قويتري نسبت به حالت تيراندو بوجود مي آورد.

Arastre

به معناي كشيدن مي باشد.
براي اجراي اين تكنيك دست راست را طوري به بالا مي كشند كه ناخون انگشت a به طرف نوازنده ،از سيم اول تا ششم ، به طور منظم و آپاياندو ‌رو به بالا كشيده مي شود. در اين صورت يك آرپژ سريع به گوش مي رسد كه نتهاي آن از زير به بم به صدا در مي آيند.

Arpegio

نواختن يك آكورد است به صورتيكه نتهاي آن تك تك به صرا در آيد ( نه همزمان) كه توست انگشتهاي p i m a نواخته مي شود.
كه انگشت p به صورت آپاياندو و انگشتهاي i m a سه سيم زير را به صورت تيراندو به صدا در مي آورند.

Baile

به معناي رقص مي باشد.
رقص به سبك فلامنكو را بايله مي گويند.

Cante
آواز به سبك فلامنكو را كانته گويند.

Cante Chico

به معناي ترانه هاي كوچك .
غير جدي در فلامنكو است كه براي سبكهاي نه چندان جدي، شاد و وجد آميز به كار مي رود.

‍‍Cante Grande (Cante Jondo)

به معني ترانه هاي جدي و با شكوه در غلامنكو است كه يراي سبكهاي عميق، احساسي و غم انگيز به كار مي رود.( ماننو آوازهاي سگرياس)

‍Cante Intermedion

آوازهاي فلامنكو كه از نظر محتواي شعري داراي جايگاهي بين آوازهاي جدي و سطحي مي باشد.(مانند آوازهاي مالاگنيا)

‍Cijilla

وسيله اي است مه در عرض سيمها بسته مي شود و صداي آنها را زير تر مي كند.
امروزه تقريبا ً در تمام اجراهاي فلامنكو از سخيلا استفاره مي شود .
و اسنفاده از آن اصولا ً براي سهولت تنظيم كوك گيتار با گام صداي خواننده در كانته است.

Cifra

به معني كليد روز مي باشد كه گاهي اوقات به آن تبليچر نيز مي گويند.
اين روش نوعي علانت گذاري بجاي نت نويسي است .
به اين ترتيب كه روي شش خط افقي كه بيانگر شش سيم گيتار هستند شماره فرتهايي كه انگشتان دست چپ بايد در آن قرار گيرند نشان داده شده است.

آموزشگاه موسيقي

Compas

كلمه اسپانيايي به معناي ريتم يا ضرب كه به معني دوره است. كمپاس يكي از عناصر بنيادي در فلامنكو مي باشد.

Duende

تله پاپ و ارتباط روحي بين هنرمند و شنوندگان،‌ پاسخ به اين لحظات خارق العاده و زود گذر، فرياد Ole” ” از جانب حضار است.

Double Arpegio

در اين تكنيك آكورد يوسيله انگشتهاي p i m a m i نواخته مي شود كهp يك نت بم را بصورت آپوياندو و i m a m i به ترتيب سه سيم زير را به صورت تيراندو به صدا در مي آورند.

Entrada

مقطعي از ريتم اصلي كه در آن هنگام فالستا شروع مي شود.

Estribillo

تم تكراري كه مانند ترجيع بند به طور مرتب تكرار مي شود.

Falseta

عبارات ملوديك و گاهي ريتميك كه به عنوان مقدمه و يا بين ابيات آوازها نواخته مي شوند.

Glissando

كليساندو به معني سرانيدن يا لغزاندن است و اجراي آن روي ساز، با سرانيدن انگشت در طول يم از پايين به بالا يا به عكس انجام مي شود.

Golpe

تأكيدهاي ريتميك كه توسط ضريات انگشت a و گاهي توسط ضربات همزمان انگشتان m و a بر گلپيدور اجرا مي شود.
براي اجراي گلپ هم ناخون و هم قسمت گوشتي نوك انگشت به گلپيدور اصابت مي كنند.

Ida Y Vuelta

بعضي از انواع فلامنكو را گويند كه در گذشته به آمريكاي لاتين برده شده و هنگام بازگشت مجدد به اسپانيا دچار تغييراتي شده اند.

Juerga

به گروهي از نوازندگاني كه براي اجراي فلامنكو گرد مي آيند گفته مي شود.

Ligado

يا لگاتو، تكنيكي است كه يك پاساژ را فقط با انگشتان دست چپ و بدون مداخله انگشتان دست راست اجرا مي كنند.

Liamanda

اعلام كننده شروع آواز، رقص يا جمله اي ملودي در فلامنكو، يا ماد نام دارد.

Liorar

اصطلاح كولي مي باشد كه وقتي گيتار بيانگر فجايع تلخ است، يورار يه آن گفته مي شود.

Palmas

ريتم دادن آهنگ با كف دست را پالماس گفته مي شود.
البته ريتم قطعات با ضربات دست خفظ مي شود و پالماس به مهارتي قابل توجه و هم شناخت كافي از كمپاس احتياج دارد.
پالماس دو نوع است:
1- Palmas Fuertes 2- Palmas Sordas

براي اجراي پالماس فورتس:
انگشتان خم نمي شوند .
سطح داخلي سه انگشت دست راست i m a ))را در حاليكه كاملا ً باز مي باشند به گودي كف دست چپ مي زنند كه صدايي ناگهاني و قوي توليد مي كند.

براي اجراي پالماس سورداس:
انگشتان را خم كرده و دستها را به گونه اي شل نكه مي دارند كه در كف آنها گودي ايجاد مي شود، صداي توليد شده توخالي و بم مي باشد.
از پالماس سورداس بيشتر در همراهي آواز توسط گيتار استفاده مي شود بطوريكه خواننده جهت تأكيد كمپاس از اين استفاده مي كند.

Palo

فرم يا شيوه فلامنكو را گويند.

Picado

به معناي ضربه زدن مي باشد.
كه به كمك دو انگشت دست راست ، اكثرا i و m به ترتيب ( مانند راه رفتن ) انجام مي شود.
علاوه بر i-m در پيكادو ازi-a و m-a نيز استفاده مي شود.

Pulgar

از تكنيكهاي انگشت p مي باشد كه توسط آن تمام نتها ، حتي سيمهاي نتهاي زير توسط انگشت p نواخته مي شود.

آموزشگاه موسيقي تهران

Por medio

به گام فريجين گفته مي شود.
گام فريجين 7 نتي مي باشد، ‌يعني نت اكتاو ندارد و گامي است مينور كه درحه دوم آن نيم پرده پايين است.

Quintuplet

اجراي پنج نت در هر ضرب را گويند.

Rasqueo

تكنيك دست راست كه به زبان فلامنكو Rachayo” ” تلفظ مي شود و كلمه Rasguado”” از مصدر Rasguear “ ” به معناي چنگ زدن مشتق شده.
راسكوادو به معناي زخمه زدن بر سيمها به وسيله انگشتان دست راست ( در آن واحد ) مي باشد.
كاربرد انگشت e در راسكوارو تنها مختص به سبك فلامنكو مي باشد.

Remate

خانمه،‌ پايان ريتم.

Taconeo

به ضربات پاشنه رقصنده (hell – work) در فلامنكو،‌تاكونئو گفته مي شود.

Tablao

باشگاه فلامنكو.

Toque

اصطلاحي فلامنكو كه از مصدر Tocar”” به معني لمس كردن يا ضربه زدن مشتق شده است.
به معني نوازندگي مي باشد.
اما اصطلاحات و مفاهيم ديگري نيز شامل شود از جمله به كل هنر نوازندگي فلامنكو گفته مي شود
و يا براي توصيف سبك يا روش منحصر به فرد يك گيتارسيت فلامنكو به كار برده مي شود .
ولي بيشترين و مهمترين مورد استفاده آن بيان يكي از سبكهاي مختلف ريتميك در فلامنكو مي باشد .
و سبكهاي فلامنكويي كه فاقد ريتم منظم هستند به نام توكه هاي آزاد خوانده مي شوند.

Tremolo

تكنيك دست راست در فلامنكو كه با پنج نت در هر ضرب اجرا مي شود.
به اين صورت كه p در آن نت بم را به صورت آپوياندو اجرا مي كند و i a m iيك نت زير را به صورت تيراندو اجرا مي كنند.

Alzapua

تكنيك دست راست مي باشد كه انگشت p يك ضرب از بالا به پايين و يا برعكس به سيمها ضربه مي زند.
واژه Alza از مصدر Alzar يه معناي بلند كردن و Pua به معناي مضراب مشتق شده است.
توسط اين تكنيك عبارات ملوديك با ضد ضربها و كاملا ً ريتميك اجرا مي گردند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.