اسب بخار رنت ماشين مهم‌تر است يا گشتاور؟!

۸ بازديد

ماشين بازها رنت ماشين هميشه درباره گشتاور و اسب بخار صحبت مي‌كنند و هر دو عدد در محافل خودرويي نقل مباحث هستند؛
اما معني دقيق آن‌ها چيست و كدام‌يك مهم‌تر است؟

گشتاور چيست؟

گشتاور معيار نيروي پيچشي‌اي است كه پيشرانه توليد مي‌كند.
اين معيار معمولاً در ميل‌لنگ اندازه‌گيري مي‌شود مگر اينكه ايلان ماسك باشيد!
مديرعامل تسلا اين معيار را در چرخ اندازه‌گيري مي‌كند تا همه را گيج كند.
گشتاور معمولاً با واحدهاي پوند-فوت يا نيوتون متر اعلام مي‌شود. همان‌گونه كه مي‌دانيد ما در پدال گشتاور را با واحد نيوتون متر اعلام مي‌كنيم.

هر خودرو معمولاً حداكثر گشتاور خود را در دور معيني ارائه مي‌كند.
اين عدد بيشترين گشتاوري است كه يك پيشرانه در محدوده دور خود ايجاد مي‌كند.
معمولاً گفته مي‌شود خودرو در اين دور به خصوص به بالاترين ميزان گشتاور خود مي‌رسد ولي گاهي اوقات نيز يك محدوده را نشان مي‌دهند.
در ديگر دورهاي پيشرانه گشتاور توليدي كمتر از عدد اعلامي كارخانه است.
اين موضوع را هميشه به ياد داشته باشيد.

اسب بخار رنت ماشين چيست؟

اسب بخار معياري از ميزان كاري است كه پيشرانه در زماني مشخص انجام مي‌دهد.
يك اسب بخار برابر با حدود 745 وات مي‌باشد؛
به‌عبارت‌ديگر، يك اسب بخار برابر با نيروي موردنياز براي بلند كردن يك فرد متوسط به ارتفاع 1 متر و در زمان 1 ثانيه است. يك‌بار ديگر بايد بگوييم اكثر خودروسازان حداكثر اسب بخار توليدي پيشرانه در دور معين را بيان مي‌كنند بنابراين خروجي پيشرانه هم در ديگر دورهاي خود كمتر از عدد اعلامي خواهد بود.

اين دو پيشرانه را در نظر بگيريد:

پيشرانه اول: 300 اسب بخار در دور 4 هزار پيشرانه، 678 نيوتون متر در دور 1500 پيشرانه
پيشرانه دوم: 300 اسب بخار در دور 8 هزار پيشرانه: 339 نيوتون متر در دور 3 هزار پيشرانه

كدام پيشرانه باعث شتاب گيري سريع‌تر خودرو خواهد شد؟

اگر شما نسبت‌هاي متفاوت دنده اجاره خودرو را انتخاب كنيد پاسخ سؤال هر دو پيشرانه خواهد بود.
اگر شما نسبت دنده دوبه‌يك را براي پيشرانه دوم در نظر بگيريد، تمامي دورهاي پيشرانه نصف خواهد شد، تمامي گشتاور توليدي دو برابر خواهد شد ولي اسب بخار توليدي همان ميزان باقي خواهد ماند (دو برابر كردن يك فاكتور و نصف كردن فاكتور ديگر تغييري ايجاد نمي‌كند).
بدين ترتيب مشخصات پيشرانه دوم همانند پيشرانه اول خواهد بود.

موضوع مهم اين است كه دور پيشرانه نيز به اندازه گشتاور اهميت دارد زيرا اسب بخار و نهايتاً چگونگي كاري كه پيشرانه مي‌تواند در زماني مشخص انجام دهد عملكرد هر دو فاكتور را تعيين مي‌كند.

خب بياييد سه پيشرانه ديگر را در نظر بگيريم:

پيشرانه اول: 300 اسب بخار در دور 6 هزار پيشرانه، 393 نيوتون متر در دور 2500 پيشرانه
پيشرانه دوم: 300 اسب بخار در دور 6 هزار پيشرانه، 529 نيوتون متر در دور 2500 پيشرانه
پيشرانه سوم: 300 اسب بخار در دور 6 هزار پيشرانه، 393 نيوتون متر در دور 4500 پيشرانه

هر سه پيشرانه همان ميزان قدرت را در حداكثر دور 6 هزار ارائه مي‌كنند و عملكرد يكساني خواهند داشت اما گشتاور آن‌ها متفاوت است!

منحني گشتاور رنت ماشين خيلي اهميت ندارد زيرا به‌آساني مي‌تواند تحت تأثير دنده قرار گيرد.
اسب بخار با تعويض دنده تغيير نمي‌كند بنابراين تمركز ما روي منحني قدرت است.

رنت ماشين

پيشرانه 1 منحني قدرتي دارد كه تقريباً به‌صورت خطي صعود مي‌كند زيرا منحني گشتاور آن تقريباً تخت است.
البته پيشرانه 2 در دورهاي پايين گشتاور بيشتري دارد بنابراين منحني قدرتش حالت صعودي شديد و به نوعي باد كرده دارد.
پيشرانه 3 همان حداكثر گشتاور مشابه با پيشرانه 2 را نشان مي‌دهد اما اين گشتاور در دور بالاتري به دست مي‌آيد.
در دورهاي پايين شاهد گشتاور كمتري هستيم بنابراين قدرت كمتري را در بخش پايين ايجاد مي‌كند.

اگر طرز رانندگي شما به گونه‌اي است كه معمولاً نزديك ردلاين دنده را تعويض مي‌كنيد هيچ‌يك از اين‌ها اهميت زيادي ندارند زيرا هر سه پيشرانه همان ميزان قدرت را در دورهاي نزديك ردلاين عرضه مي‌كنند؛
اما اكثر مردم همانند ما رانندگي نمي‌كنند بنابراين مي‌خواهند حداكثر قدرت را در دورهاي پايين همچون 2 هزار داشته باشند تا در هنگام سبقت‌گيري استرس كمتري داشته باشند.
پيشرانه 2 در اين دور قدرت كاملاً بيشتري داشته بنابراين سريع‌تر سبقت مي‌گيرد.

بنابراين در كل گشتاور بيشتري كه در دور پايين‌تر به دست مي‌آيد احساس بهتري ايجاد مي‌كند.
خودروهاي الكتريكي از اين موضوع استفاده كاملاً خوبي مي‌كنند زيرا همه‌ي گشتاور از دور صفر پيشرانه در دسترس است.

جايي كه اعداد رنگ مي‌بازند

مشكل اجاره ماشين اعداد مربوط به گشتاور و اسب بخار اين است كه تنها دو جنبه از يك پيشرانه را در دو دور مخصوص نشان مي‌دهند.
چيزي كه بين اين دو دور پيشرانه رخ مي‌دهد را بايد حدس زد.
به دو پيشرانه زير هم نگاهي بيندازيد. هر دو داراي برگه مشخصات يكسان پيشرانه 2 هستند اما مشخصات متفاوتي دارند.

هر دوي اين پيشرانه‌ها در دورهاي 6 هزار و 2500 عملكرد كاملاً مشابهي دارند؛ اما در دورهاي ديگر اين پيشرانه 1 است كه بهتر نشان مي‌دهد.
در دور 4 هزار، پيشرانه 1 قدرت 294 اسب بخاري توليد مي‌كند درحالي‌كه خروجي پيشرانه 2 برابر با 207 اسب است.
البته اكثر پيشرانه‌ها منحني قدرت تقريباً مشابهي دارند اما شما بايد دراين‌باره دقيق و هوشيار باشيد زيرا برخي تكنولوژي‌ها همچون هيبريد، پرخوران و… مي‌توانند منحني گشتاور را به‌طور قابل‌توجهي تغيير دهند.

خب خلاصه آنچه گفته شد به شرح زير است:

اسب بخار رنت ماشين بهترين معيار شتاب گيري و حداكثر سرعت است.
البته اين موضوع در صورتي صحيح است كه فاكتورهاي ديگري همچون وزن، چسبندگي و درگ را يكسان در نظر بگيريم.

گشتاور بدون اعداد اعلامي دور پيشرانه يا محدوده توليدي خيلي معني ندارد.

گشتاور بيشتر و ارائه آن در دورهاي پايين معمولاً به معني شتاب بهتر در دورهاي پايين است كه براي رانندگي روزمره بهتر است.

البته اعداد اعلامي سازنده همه‌ي داستان را بازگو نمي‌كند.

رنت ماشين تشريفات

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.