نحوه نگه داري از باتري خودرو

۱۲ بازديد
باتري خودرو

نحوه نگه داري از باتري خودرو

باتري خودرو يكي از قطعات اصلي اتومبيل محسئب ميشود
چرا كه براي خودرو امكان حركت را ايجاد ميكند.
در خيلي از موقع رانندگان اجاره خودرو بدون راننده به خاطر عدم آشنايي با نگه داري باطري خودرو
باعث به وجود امدن اتفاقات ناگواري ميشوند كه صدمات زيادي را در پي دارد
و همچنين موجب هزينه زياد براي صاحب خودرو ميشود.

در اين مقاله از سايت اجاره خودرو با راننده رنت كنيم
به صورت مختصر و مفيدبه باتري خودرو و نكاتي كه براي نگهداري و افزايش طول عمر آن بايد بدانيد، مي‌پردازيم.

كارشناسان و اهالي خودرو مي‌گويند باتري خودرو ، قلب دوم خودرو محسوب شده
و به همين دليل بايد مراقبت‌هايي براي بهبود عملكرد آن و همچنين افزايش طول عمر آن انجام شود.

باتري اتومبيل در بازار به دو نوع است كه در ادامه به بررسي مفصل هر كدام از آنها مي‌پردازيم:

اولين نوع از باتري‌هاي موجود در بازار از نوع (LM =Low Maintanace) هستند.
اين نوع از باتري‌ها، از نوعي هستند كه به مراقبت اندكي نياز دارند و نبايد به حال خود رها شوند.

نوع دوم از باتري‌ها از نوع (FM =Free Maintanace) هستند
كه بر خلاف نوع اول نياز به مراقبت نداشته و تا پايان مدت عمر آنها، مي‌توان بدون مشكل از آنها استفاده كرد.
به باتري‌هاي از نوع اول غير سيلد گفته مي‌شود و نوع دوم را نيز سيلد مي‌نامند.

باتري‌هاي نوع اول از جنس سرب آنتيموان/ كلسيم هستند كه ۲ آلياژي يا هيبريدي نيز ناميده مي‌شوند.
در مقابل باتري‌هاي نوع دوم از جنس سرب – كلسيم / كلسيم‌ هستند.

البته اينكه گفته شد، باتري‌هاي از نوع دوم نياز به مراقبت ندارند، بدين معني نيست كه به طور كلي نياز به مراقبت نداشته باشند،
بلكه صرف بررسي‌هايي كه در ادامه به آن اشاره مي‌كنيم، كافي بوده
و توسط خود افراد نيز قابل انجام است و نيازي به مراجعه به متخصصين ندارد و هزينه‌اي روي دوش صاحب خودرو نخواهد گذاشت.

باتري‌هاي از نوع دوم داراي عمر طولاني‌تر هستند و از كيفيت بالاتري نيز برخوردار هستند.

از ديگر ويژگي‌هايي كه مي‌توان براي اين نوع از باتري‌ها ذكر كرد:

اين باتري‌ها نسبت به باتري‌هاي ديگر سريع‌تر شارژ مي‌شوند
در صورتي كه بيشتر از حد شارژ شوند، مقاومت بيشتري را از خود نشان مي‌دهند
ترمينال‌هاي موجود در باتري نوع دوم دچار خوردگي كمتري مي‌شوند.
زمان نگهداري و طول عمر اين باتري‌ها از مدت بالاتري برخوردار بوده و از نظر هزينه براي صاحب خودرو به صرفه‌تر ارزيابي مي‌شود.
در مقابل در صورتي كه دشارژ عميق (Deep Discharge) صورت بگيرد، به دليل ريزش مواد داخل آن، ضررهاي بيشتري به آن وارد شده و ضربات بيشتري را متحمل مي‌شود.

معمولا كارشناسان خودرو مي‌گويند در مناطق با آب و هواي گرم نيازمند باتري‌هاي غيرسيلد يا نوع اول هستند
تا بتوانند در صورت گرم شدن و بخار شدن آب داخل باتري، امكان اضافه كردن آب وجود داشته باشد
چرا كه در باتري‌هاي سيلد اين امكان وجود ندارد.
البته قابل ذكر است كه طول عمر باتري اتومبيل معمولا چيزي بين ۱۸ تا ۲۴ ماه است
و بعد از اين مدت، در صورت سالم بودن نيز، صرفا يك ريسك بزرگ محسوب مي‌شود كه بايد صاحب خودرو آن را بپذيرد.

نحوه عملكرد باتري خودرو به اين‌گونه است كه با طراحي خاصي كه روي آن صورت گرفته
براي ۵ تا ۱۵ ثانيه اول استارت زدن خودرو، آمپر بالايي را براي موتور تامين نموده و بدون مشكل مي‌بايست كار كند.

معمولا باتري خودرو براي مواردي از جمله استارت زدن خودرو
و تامين روشنايي خودرو و جرقه‌هاي مورد نياز در خودرو و همچنين تثبيت انرژي در خودرو استفاده مي‌شود
و براي ديگر كارهاي در حال انجام خودرو، نيازي به باتري وجود ندارد
ولي موارد گفته شده، اساسي‌ترين نيازهاي خودرو است كه براي حركت لازم است.

رسوب‌هاي ايجاد شده در باتري اتومبيل از جمله مواردي است كه در اثر دشارژ عميق، لرزش‌هاي زياد و گرما ايجاد مي‌شود و از عمر آن مي‌كاهد.

اجاره خودرو

از ديگر دلايلي كه منجر به خرابي باتري اتومبيل مي‌شود، سولفاته شدن آن است
كه معمولا در اثر انبار شدن و يا بلا استفاده ماندن باتري بوجود مي‌آيد.
معمولا خودروهايي كه براي مدل طولاني بلااستفاده مي‌مانند
و يا اينكه باتري‌هايي كه در انبار فروشگاه‌ها باقي مي‌مانند از استعداد بيشتري براي سولفاته شدن برخوردار بوده
و به همين دليل توصيه مي‌شود براي خودروهاي بلا استفاده هر چند وقت يكبار چند دقيقه روشن شوند
و از باتري آن تا حداكثر ممكن، استفاده شود.

از ديگر موارد مضر براي باتري اتومبيل هواي گرم است
كه به گفته بعضي از كارشناسان حتي به عنوان يك سم بزرگ براي باتري خودرو تعريف مي‌گردد.
بسياري از كارشناسان ضرر گرما براي باتري را تا نصف شدن عمر آن اعلام مي‌نمايند
كه يك هزينه گزاف روي دست صاحب خودرو خواهد گذاشت.

يكي از راه‌هايي كه مي‌توان با استفاده از آن، صحت و سقم كار و فعاليت باتري اتومبيل را بررسي كرد،
استارت در جاي خودرو در هواي سرد است كه ميزان قدرت و توان باتري اتومبيل را مشخص مي‌كند.
البته اين اقدام در صبح زود و قبل از حركت خودرو انجام شود، نتيجه بهتري را به صاحب خودرو ارائه مي‌نمايد.
به طور كلي بايد به صورت ماهانه در آب و هواي گرم و در هواي سرد نيز
به صورت دوره‌هاي كوتاه مدت بررسي‌هاي لازم روي باتري اتومبيل انجام شود تا صحت كاربري آنها مشخص شود.

در هنگام كار با باتري اتومبيل بايد به چه نكاتي توجه نمائيم؟

بسياري از افراد براي كار كردن با باتري اتومبيل و چك كردن آن، بدون توجه به نكات ايمني اقدام به كار با آن مي‌كنند
كه اتفاقات جبران ناپذيري را به همراه دارد.
براي اينكه بتوانيد ايمني كاملي در كار با باتري اتومبيل داشته باشيد موارد زير را در ذهنتان بسپاريد:

حواستان به تهويه مطبوع خودرو باشد.
در مكان‌هاي بسته و بدون هوا حتي‌المقدور اقدام به كار با باتري نكنيد
يكي از بزرگترين اشتباهات افراد در هنگام كار با باتري، در دست داشتن جواهرات است
كه يك رسانا محسوب شده و اتفاقات جبران‌ناپذيري را در جسم افراد ايجاد مي‌كند.
به طور مثال در صورت در دست داشتن انگشتر و در صورت برخورد آن با باتري،
قطعا محيط زير انگشتر دچار سوختگي خواهد شد و پوست دست را از بين مي‌برد.

در هنگام كار با باتري اتومبيل حتما از لباس‌هاي محافظت كننده استفاده نمائيد.
البته بديهي است اين لباس براي كارهاي جدي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

استفاده از عينك ايمني مخصوص از ديگر اقداماتي است كه قطعا در محافظت از چشم در برابر صدمات و جرقه‌هاي احتمالي، مفيد خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.